Gminne programy ochrony środowiska jako narzędzie edukacji ekologicznej na szczeblu lokalnym
Link do zdalnego zasobu
Dostęp z terminali w BG AGH
Data publikacji
Data publikacji (copyright)
Data prezentacji
Data obrony
Data nadania stopnia
Autorzy (rel.)
Inny tytuł
Typ zasobu:
artykułWersja
Sygnatura:
Nr normy / patentu
Szczegóły wydania / pracy
Instytucja sprawcza:
Redaktorzy (rel.)
Promotorzy (rel.)
Recenzenci (rel.)
Projekt
Tytuł:Dyscyplina
Słowa kluczowe
environment protection, education, ecology, ochrona środowiska, edukacja, ekologiaDyscyplina (2011-2018)
Specjalność
Klasyfikacja MKP
Abstrakt
The ecological education is the essential task of public administration, penetrating all aspects of its activity. Raising the ecological awareness of community by everyday activities of authorities is as essential element of education system as schools and NGO-s activities. The paper takes up the issues of the role and tasks of ecological education, which refer to the system of Environmental Protection Programmes (EPP). Based on review of several EPP worked-out for municipalities in Małopolska Region, limitations and shortages in tasks implementation of ecological education have been pointed out as well as the reasons of those limitations and possibilities of their overcoming. Efficient fulfilling of the tasks in this field depends on strong substantial and organizing support from central and regional administration and certain financial support. For implementing the National Environmental Policy is needed the considerable enlargement of the local authorities activities in the range of ecological education tasks coordination and promotion the production and consumption models accomplishing the sustainable development rules.
Edukacja ekologiczna jest istotnym zadaniem administracji państwowej, przenikającym wszystkie dziedziny jej działalności. Podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez codzienną działalność urzędów różnych szczebli jest równie istotnym elementem systemu edukacji co działalność szkół i organizacji pozarządowych. Artykuł podejmuje zagadnienia roli i zadań z zakresu edukacji ekologicznej, jakie wiążą się z funkcjonowaniem w kraju systemu Programów Ochrony Środowiska (POŚ). W oparciu o przegląd kilkunastu POŚ opracowanych dla gmin województwa małopolskiego wskazano na braki i ograniczenia w realizacji zadań edukacji ekologicznej, ich przyczyny i możliwości przezwyciężenia problemów. Skuteczna realizacja zadań z tego zakresu jest uzależniona od silnego wsparcia merytorycznego i organizacyjnego ze strony jednostek administracji centralnej i regionalnej oraz wsparcia finansowego. Dla realizacji zapisów polityki ekologicznej konieczne jest znaczne rozszerzenie zakresu działań urzędów administracji na szczeblu gminnym pod kątem koordynacji zadań edukacji ekologicznej oraz promocji modeli produkcji i konsumpcji realizujących zasady ekorozwoju.