Książka  

Metody fuzji danych w pomiarach parametrów ruchu drogowego

dc.contributor.authorSroka, Ryszard
dc.date.issued2008
dc.description.abstractW niniejszej monografii przedstawiono wyniki badań autora nad możliwością zastosowania metod fuzji danych w obszarze układów i systemów pomiarowych, w których dotychczas nie były szerzej stosowane. Autor jest zwolennikiem poglądu, że świadome wykorzystanie technik fuzji danych na różnych etapach planowania i prowadzenia eksperymentu pomiarowego może w istotny sposób poprawić jakość tego eksperymentu, a tym samym jakość wyników dalszego przetwarzania danych pomiarowych. W metrologii można wyróżnić dwa obszary, w których może być stosowana fuzja danych. Są to zagadnienia związane z maksymalizacją efektywności klasyfikacji obiektów i minimalizacją niepewności wyników pomiarowych, szczególnie w wieloczujnikowych systemach pomiarowych. We wstępie monografii zebrano i usystematyzowano podstawowe pojęcia i definicje związane z procesem fuzji oraz przedstawiono modele i architektury, w których może być on prowadzony. Przedstawiono również możliwości stosowania metod łączenia informacji, na poszczególnych etapach przetwarzania danych w torze pomiarowym. Analizowano wpływ doboru czujników (rodzaj, liczba, parametry, komplementarność itp.) na jakość uzyskiwanych wyników, z punktu widzenia możliwości łączenia ich danych wyjściowych. Przedstawiono możliwość fuzji danych poprzez rozbudowę struktury systemów pomiarowych (zarówno na poziomie czujników, przetwarzania sprzętowego, jak i algorytmów), co prowadzi do zwiększenia ilości i różnorodności informacji w systemie. Zasadnicza część monografii dotyczy zastosowania proponowanych i analizowanych metod i technik fuzji danych w systemach do pomiaru parametrów ruchu drogowego. Obejmuje ona między innymi problemy pomiaru prędkości pojazdów (w szczególności pomiaru z wykorzystaniem pojedynczego czujnika), klasyfikacji pojazdów z wykorzystaniem metod nieparametrycznych i parametrycznych (ze szczególnym zwróceniem uwagi na zastosowanie metody miar rozmytych) oraz problemy ważenia pojazdów w ruchu. Została ona opracowana na podstawie doświadczeń autora w projektowaniu, budowie i eksploatacji takich systemów, w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego. W podsumowaniu autor wyraża przekonanie, że wyniki przeprowadzonych badań potwierdziły możliwość, a nawet konieczność wdrażania metod fuzji danych w obszarze systemów pomiarowych, prowadzą one bowiem do zwiększenia ilości informacji o badanym obiekcie i poprawy jakości tych informacji.
dc.description.physicalstr. 134
dc.description.placeOfPublicationKraków
dc.description.typemonografia
dc.description.versionwersja wydawnicza
dc.identifier.issn0867-6631
dc.identifier.urihttps://repo.agh.edu.pl/handle/AGH/106423
dc.language.isopol
dc.publisherWydawnictwa AGH
dc.relation.ispartofseriesRozprawy, Monografie, 182
dc.rightsAGH Licence (University Press) - Fair Use
dc.rights.accessotwarty dostęp
dc.rights.urihttps://repo.agh.edu.pl/info/licence-agh-university-press
dc.titleMetody fuzji danych w pomiarach parametrów ruchu drogowegoen
dc.typeksiążka
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication8e8a733c-f9ef-430e-a1e8-7a6bc90cb910
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery8e8a733c-f9ef-430e-a1e8-7a6bc90cb910
Pliki
Pakiet podstawowy
Teraz pokazywane1 - 1 z 1
Ładuję...
Miniatura
Nazwa:
Sroka_metody_fuzji.pdf
Rozmiar:
1.97 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Opis:
Pakiet licencji
Teraz pokazywane1 - 1 z 1
Ładuję...
Miniatura
Nazwa:
licencje.zip
Rozmiar:
895.02 KB
Format:
Unknown data format
Opis: