Rozprawa doktorska  

Aktywne zawieszenie pojazdu z ograniczonym zużyciem energii

dc.contributor.authorKonieczny, Jarosław
dc.contributor.departmentWydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki
dc.contributor.reviewerHendzel, Zenon
dc.contributor.reviewerSapiński, Bogdan Leszek
dc.contributor.supervisorKowal, Janusz Krzysztof
dc.date.defence2006
dc.date.degree2006-09-29
dc.date.submitted2004-01-03
dc.descriptionBibliogr. k. 147-152.
dc.description.abstractAutor rozprawy skoncentrował się na zagadnieniach aktywnej redukcji drgań w pojazdach mechanicznych. Zwrócono uwagę na dobór algorytmu sterowania do możliwości energetycznych zewnętrznego źródła zasilania. Celem pracy było opracowanie aktywnego zawieszenia pojazdu, które przy ograniczonym zużyciu energii zewnętrznej zapewnia dużą skuteczność wibroizolacji i stabilność pojazdu. W pracy udowodniono, że skuteczność redukcji drgań i stabilna praca aktywnego zawieszenia pojazdu z ograniczonym zużyciem energii zależy od wyboru struktury układu sterowania coraz przyjętego algorytmu. Cel pracy osiągnięto przez porównanie układów sterowania aktywnym zawieszeniem pojazdu przy ograniczonych parametrach źródła zasilania. Istotnym punktem pracy są badania laboratoryjne zaprojektowanego aktywnego zawieszenia pojazdu w postaci modelu ćwiartkowego. W trakcie tych badań wyznaczone zostało zapotrzebowanie na energię zewnętrzną przy różnych algorytmach sterowania elementem aktywnym. Jako wskaźnik jakości działania zaprojektowanego i wykonanego zawieszenia, oprócz skuteczności wibroizolacji, uwzględniono stabilność układu oraz zapotrzebowanie na energię zewnetrzną. Realizacja założonego celu wymagała: analizy aktywnych zawieszeń pojazdu; budowy i identyfikacji modelu matematycznego przyjętej struktry mechanicznej; analizy aktywnych układów sterowania; syntezy wybranych algorytmów sterowania elementem wykonawczym, fizycznej implementacji zarówno części mechanicznej zawieszenia, jak i jej części sterującej; przeprowadzania weryfikacji badań doświadczalnych na stanowisku laboratoryjnym. Tak postawione zadanie podzielono na etapy, które opisano w kolejnych rodziałach. W rozdziale pierwszym po krótkim wprowadzeniu sformułowano cel i tezy pracy, a w rozdziale drugim przeprowadzono analizę aktywnych zawieszeń pojazdu. W rozdziale trzecim zaprezentowano modele matematyczne, które wykorzystano do syntezy algorytmów sterowania zawieszeniem. Rozdział czwarty zawiera syntezę regulatorów sterujących aktywnym zawieszeniem pojazdu a strukturze równoległej. W rozdziałach piątym i szóstym pracy przedstawiono badania laboratoryjne, w których wyznaczono właściwości statyczne i dynamiczne elementów składowych, jak i całego zawieszenia. Podsumowanie, wnioski końcowe oraz kierunki dalszych prac zamieszczono w rozdziale siódmym.pl
dc.description.grantPracę wykonano w ramach grantu promotorskiego 4 T07C 015 27 finansowanego przez Komitet Badań Naukowych w latach 2004-2006pl
dc.description.typestreszczenie
dc.description.typespis treści
dc.identifier.nukatdd2006304328
dc.identifier.otherR.9701
dc.identifier.polon202496
dc.identifier.urihttps://repo.agh.edu.pl/handle/AGH/51095
dc.language.isopol
dc.rightsAccess rights reserved
dc.rights.accesszastrzeżony dostęp
dc.rights.urihttps://repo.uci.agh.edu.pl/info/restricted-access
dc.subjectsterowanie drganiamipl
dc.subjectzużycie energiipl
dc.subjectzawieszenie pojazdupl
dc.subjectregulator modalnypl
dc.subjectregulator liniowo-kwadratowy (LQ)pl
dc.subjectpojazdy - sprężyny i zawieszeniepl
dc.subjectsamochody - sprężyny i zawieszeniepl
dc.subject.kbnautomatyka i robotykapl
dc.subject.kbnmechanikapl
dc.subject.kbnbudowa i eksploatacja maszynpl
dc.titleAktywne zawieszenie pojazdu z ograniczonym zużyciem energiipl
dc.typerozprawa doktorska
dspace.entity.typePublication
thesis.degree.grantorAkademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
thesis.degree.namedoktor inżynier
thesis.degree.specializationsterowanie w układach mechanicznych
Pliki