Konferencja  

Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece : konferencja jubileuszowa z okazji 100-lecia Biblioteki Głównej AGH


Ładuję...
thumbnail.event.alt

Data wydarzenia
Początek: 22.09.2022
Koniec: 23.09.2022

Organizator / Współtwórca
Opis
Konferencja naukowa podjęła temat biblioteki akademickiej jako przestrzeni będącej miejscem gromadzenia, przechowywania i udostępniania zasobów, ale przede wszystkim miejscem pracy, nauki, rozwoju, spotkań, podejmowanych wspólnie działań, inspiracji i kreatywności.
Jednostki organizacyjne (rel.)
Publikacje (rel.)
Artykuł
Otwarty dostęp
Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece
(Centrum Komunikacji i Marketingu, AGH, 2022) Imiołek-Stachura, Karolina; Stanek-Kapcia, Justyna
Artykuł
Otwarty dostęp
Konferencja jubileuszowa z okazji 100-lecia Biblioteki Głównej AGH „Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece” – sprawozdanie
(Stowarzyszenie EBIB, 2022) Imiołek-Stachura, Karolina; Stanek-Kapcia, Justyna
W sprawozdaniu opisano przebieg konferencji naukowej „Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece” zorganizowanej z okazji jubileuszu 100-lecia Biblioteki Głównej Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Tematyka konferencji obejmowała zagadnienia podzielone na cztery bloki tematyczne: biblioteka jako przestrzeń wiedzy i nauki, biblioteka jako przestrzeń rozwoju, biblioteka jako przestrzeń architektoniczna oraz biblioteka jako przestrzeń inspiracji.
Książka
Otwarty dostęp
Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece. Konferencja jubileuszowa z okazji 100-lecia Biblioteki Głównej AGH
(Wydawnictwa AGH, 2023)
Tom w znacznej części zawiera artykuły powstałe na podstawie referatów przedstawionych na konferencji pod tym samym tytułem, tj. Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece, która odbyła się w dniach 22–23 września 2022 r. w Akademii Górniczo-Hutniczej i zorganizowana została w ramach jubileuszu 100-lecia Biblioteki Głównej AGH w Krakowie. Wzięło w niej udział ponad 200 uczestników z Polski i z zagranicy. Autorzy skupili się na bieżących tematach związanych z rozwojem bibliotek akademickich. Monografia podzielona została na trzy części: Przestrzeń biblioteki i jej znaczenie, Przestrzeń medialna. Promocja i wizerunek biblioteki oraz Przestrzeń architektoniczna biblioteki. W części pierwszej znalazły się teksty podejmujące temat wsparcia nauki obywatelskiej przez biblioteki akademickie, różnorodności przestrzeni, w jakich funkcjonuje współczesna biblioteka szkoły wyższej, kompetencji pracowników bibliotek w przyszłości, tworzenia relacji i wykorzystania potencjału budowania wizerunku nowoczesnej biblioteki, znaczenia biblioteki w procesach realizowanych na uczelni oraz zastosowania metody design thinking. Część druga zawiera artykuły omawiające wykorzystanie mediów w promocji i kształtowaniu opinii o bibliotekach. Pozwala zapoznać się z badaniami na temat materiałów graficznych wykorzystywanych na profilach instagramowych bibliotek oraz studiami przypadków dotyczącymi specjalistycznego portalu zarządzania wiedzą, organizacji pracy w bibliotece, promocji zasobów i usług oraz social media marketingu w działalności bibliotek akademickich. Część trzecia poświęcona została tematyce architektury bibliotek. Otwiera ją tekst przybliżający sylwetkę Władysława Piaseckiego, propagatora nowoczesnego budownictwa bibliotecznego, kierownika, a następnie dyrektora BG AGH w latach 1949–1972. Pozostałe artykuły dotyczą współczesnych trendów w aranżacji budynków bibliotek, a także błędów w ich projektowaniu, badań nad odnajdywaniem drogi w przestrzeniach bibliotecznych oraz przykładów ich wykorzystania przez społeczność akademicką.
Fragment książki
Otwarty dostęp
Spacjocentryczne koncepcje biblioteki
(Wydawnictwa AGH, 2023) Skórka, Stanisław
Fragment książki
Otwarty dostęp
Wielowymiarowość przestrzeni w bibliotece naukowej XXI wieku
(Wydawnictwa AGH, 2023) Babik, Wiesław
Celem artykułu jest identyfikacja, opis i interpretacja różnych przestrzeni, w ramach których funkcjonuje współczesna biblioteka naukowa. Identyfikacji i opisu tych przestrzeni dokonano za pomocą analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metodą obserwacji. Ustalono, że współczesna biblioteka akademicka charakteryzuje się różnorodnością przestrzeni, w których funkcjonuje. Przeprowadzone badania i analiza pozwoliły na wieloaspektowe spojrzenie na bibliotekę akademicką i przedstawienie jej w postaci wielowymiarowej struktury. Egzemplifikacji dokonano na przykładzie Biblioteki Głównej Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.