Jednostka AGH  

Biblioteka Główna

Ładuję...
Logo jednostki organizacyjnej

Email

Wyniki wyszukiwania

Teraz pokazywane1 - 10 z 102
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    International loans in the Main Library of AGH UST: the technical library as a witness of change
    (ULiège Library, 2023) Forma-Kita, Karolina
    Workflows and methods used in the Main Library of AGH UST changed with the challenging history of Poland and rapid changes in sourcing information for the Library’s patrons and STEM professionals. The article describes this journey specifically from the point of view of the Interlibrary Loans Department. Since 1952 it has served hundreds of thousands of users domestically and outside of Poland, maintaining continuing relationships with its partners. The most important milestone in document delivery was in 2001, when the library started using IFLA Vouchers, which made managing loans much easier. Nowadays, in times of digitization and open access ILL is still important – as its core role is providing access to materials which often can seem unobtainable.
  • Artykuł
    Otwarty dostęp
    Konferencja jubileuszowa z okazji 100-lecia Biblioteki Głównej AGH „Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece” – sprawozdanie
    (Stowarzyszenie EBIB, 2022) Imiołek-Stachura, Karolina; Stanek-Kapcia, Justyna
    W sprawozdaniu opisano przebieg konferencji naukowej „Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece” zorganizowanej z okazji jubileuszu 100-lecia Biblioteki Głównej Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Tematyka konferencji obejmowała zagadnienia podzielone na cztery bloki tematyczne: biblioteka jako przestrzeń wiedzy i nauki, biblioteka jako przestrzeń rozwoju, biblioteka jako przestrzeń architektoniczna oraz biblioteka jako przestrzeń inspiracji.
  • Książka
    Otwarty dostęp
    Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece. Konferencja jubileuszowa z okazji 100-lecia Biblioteki Głównej AGH
    (Wydawnictwa AGH, 2023)
    Tom w znacznej części zawiera artykuły powstałe na podstawie referatów przedstawionych na konferencji pod tym samym tytułem, tj. Biblioteka w przestrzeni, przestrzeń w bibliotece, która odbyła się w dniach 22–23 września 2022 r. w Akademii Górniczo-Hutniczej i zorganizowana została w ramach jubileuszu 100-lecia Biblioteki Głównej AGH w Krakowie. Wzięło w niej udział ponad 200 uczestników z Polski i z zagranicy. Autorzy skupili się na bieżących tematach związanych z rozwojem bibliotek akademickich. Monografia podzielona została na trzy części: Przestrzeń biblioteki i jej znaczenie, Przestrzeń medialna. Promocja i wizerunek biblioteki oraz Przestrzeń architektoniczna biblioteki. W części pierwszej znalazły się teksty podejmujące temat wsparcia nauki obywatelskiej przez biblioteki akademickie, różnorodności przestrzeni, w jakich funkcjonuje współczesna biblioteka szkoły wyższej, kompetencji pracowników bibliotek w przyszłości, tworzenia relacji i wykorzystania potencjału budowania wizerunku nowoczesnej biblioteki, znaczenia biblioteki w procesach realizowanych na uczelni oraz zastosowania metody design thinking. Część druga zawiera artykuły omawiające wykorzystanie mediów w promocji i kształtowaniu opinii o bibliotekach. Pozwala zapoznać się z badaniami na temat materiałów graficznych wykorzystywanych na profilach instagramowych bibliotek oraz studiami przypadków dotyczącymi specjalistycznego portalu zarządzania wiedzą, organizacji pracy w bibliotece, promocji zasobów i usług oraz social media marketingu w działalności bibliotek akademickich. Część trzecia poświęcona została tematyce architektury bibliotek. Otwiera ją tekst przybliżający sylwetkę Władysława Piaseckiego, propagatora nowoczesnego budownictwa bibliotecznego, kierownika, a następnie dyrektora BG AGH w latach 1949–1972. Pozostałe artykuły dotyczą współczesnych trendów w aranżacji budynków bibliotek, a także błędów w ich projektowaniu, badań nad odnajdywaniem drogi w przestrzeniach bibliotecznych oraz przykładów ich wykorzystania przez społeczność akademicką.
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    Spacjocentryczne koncepcje biblioteki
    (Wydawnictwa AGH, 2023) Skórka, Stanisław
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    Czy bibliotekarze będą jeszcze potrzebni? Obszary kompetencji przyszłych pracowników bibliotek akademickich
    (Wydawnictwa AGH, 2023) Skórka, Stanisław
    Od czasu pojawienia się komputerów oraz sieci globalnej przewidywano rychły koniec bibliotek lub radykalną zmianę ich funkcjonowania (Licklider 1970, s. 19–21). Dziś wiadomo, że schyłek działalności bibliotek raczej nie nastąpi w najbliższym czasie. Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno instytucja, jak i profesja ewoluują – muszą nadążać za aktualnymi trendami albo przestaną być potrzebne. W literaturze znaleźć można wiele propozycji dotyczących przyszłości zawodu bibliotekarza. Szczególnie interesujące z punktu widzenia niniejszego artykułu są prognozy wskazujące na określone kompetencje i umiejętności, w jakie wyposażony będzie pracownik biblioteki przyszłości. Autor przedstawi koncepcję przyszłości profesji bibliotekarza, opierając się na siedmiu obszarach, do których zalicza się większość kompetencji i umiejętności cenionych współcześnie. Należą do nich: obszar IT, obszar UX – dotyczący wrażeń użytkownika (user experince), obszar HCI (human–computer interaction) – interakcja użytkowników z cyfrowymi zasobami i usługami bibliotek, obszar open access, obszar zasobów cyfrowych, obszar bibliometrii oraz specjalność dziedzinowa (naukowa).
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    Social media marketing i jego znaczenie w kształtowaniu wizerunku instytucji na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu. Casus Twittera i Facebooka
    (Wydawnictwa AGH, 2023) Krysiński, Przemysław
    Zjawisko social media marketingu coraz częściej odnosi się do instytucji z sektora informacyjnego, które mierzą się ze spadkiem zainteresowania ze strony odbiorców oraz problemem w dotarciu do nowych grup użytkowników. W tych okolicznościach konieczne jest podejmowanie działań zmierzających do wzmocnienia wizerunku, a także wypracowania nowej – jeszcze lepszej – strategii promocyjnej. Biblioteki chętnie wykorzystują nowe formy komunikacji, dbając o atrakcyjność przekazu i wysoki poziom merytoryczny zamieszczanych informacji. Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu media społecznościowe mogą wspierać tradycyjne działania biblioteki. W pierwszej części zaprezentowano rozważania definicyjne dotyczące marketingu społecznościowego, zwrócono uwagę na zjawisko aktywizmu marek oraz przedstawiono najważniejsze wytyczne odnoszące się do prowadzenia działalności w mediach społecznościowych. Druga część stanowi podsumowanie wyników badań dotyczących aktywności Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu w dwóch serwisach społecznościowych (Twitter i Facebook).
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    Biblioteki akademickie jako społecznościowe centra wsparcia nauki obywatelskiej
    (Wydawnictwa AGH, 2023) Kowalska-Chrzanowska, Małgorzata
    Projekty nauki obywatelskiej łączą cele naukowe z edukacyjnymi i społecznymi, a dzięki temu wpływają na lepsze rozumienie nauki przez społeczeństwo, zwiększają zaufanie do niej, sprzyjają jakości i rzetelności badań i przyspieszają tempo rozpowszechniania ich wyników. Nauka obywatelska to, poza zaangażowanymi wolontariuszami, także wiele rozmaitych podmiotów zainteresowanych jej rozwojem. Są nimi m.in. biblioteki akademickie, aktywnie przyczyniające się do prawidłowego przebiegu badań naukowych, które wydają się naturalnie predestynowane do udziału w projektach angażujących naukowców i obywateli. Niniejszy artykuł poświęcono temu, jak biblioteki akademickie wspierają naukę obywatelską. Bazując na metodach analizy i krytyki piśmiennictwa oraz analizy zawartości stron internetowych, autorka wskazuje najważniejsze obszary zaangażowania bibliotek akademickich w naukę obywatelską. Są to informowanie i propagowanie tej idei i związanych z nią inicjatyw, partycypacja w projektach z tego zakresu oraz pośrednictwo w integracji obywateli z badaczami.
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    Przestrzeń biblioteki uczelnianej w warstwie wizualnej serwisu Instagram. Studium przypadku wybranych polskich bibliotek
    (Wydawnictwa AGH, 2023) Pamuła-Cieślak, Natalia
    Tekst został poświęcony prezentacji przestrzeni sześciu wybranych bibliotek uczelnianych w serwisie Instagram w ciągu roku, od 1 czerwca 2021 do 31 maja 2022 r. Profile stanowią próbę celową, zaś analizę formalno-treściową warstwy wizualnej przeprowadzono z autopsji w dniach 7–13 lipca 2022 r. Celem przeprowadzonych badań była identyfikacja materiałów graficznych zawierających określoną treść na profilach bibliotek i sprawdzenie, jaką funkcję pełnią. Posłużono się tu częściowo kategoryzacją dokonaną przez Lva Manovicha, którą zaprezentowano we wprowadzeniu. Tekst zawiera także próbę odpowiedzi na pytanie, czy wizerunek przestrzeni bibliotecznej na Instagramie może być częścią strategii prowadzenia konta biblioteki uczelnianej w tym serwisie społecznościowym. Ważnym uzupełnieniem rozważań jest dołączony materiał ilustracyjny z przykładami kategorii postów wyróżnionych przez autorkę.
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    Rola Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego w procesie oceny pracowniczej, awansu zawodowego oraz parametryzacji uczelni
    (Wydawnictwa AGH, 2023) Prahl, Mirosława; Szczucka, Marzena
    Ocena pracownicza, awans zawodowy, a w szczególności parametryzacja jednostki i ewaluacja dyscyplin naukowych to bardzo ważne procesy administracyjne zarówno z perspektywy pracownika naukowego, jak i całej uczelni. W artykule przedstawiona jest rola i zaangażowanie pracowników Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego w wymienione procesy, a także opisany model ścisłej współpracy pomiędzy bibliotekarzami a pracownikami naukowymi. W modelu tym podstawowym źródłem informacji wykorzystywanym do przygotowywania różnego rodzaju analiz jest Baza Wiedzy Uniwersytetu Gdańskiego tworzona przez BUG. W podsumowaniu zaprezentowane są dobre praktyki i plany na przyszłość.
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    Biblioteki w kontekstualnej przestrzeni relacji
    (Wydawnictwa AGH, 2023) Bródka, Małgorzata
    We współczesnej interpretacji bibliotek jako systemów otwartych szczególne miejsce zajmuje kontekstualna przestrzeń relacji. Celem artykułu jest jej charakterystyka z uwzględnieniem cech procesowych i konceptualnych. Zaprezentowane zostaną elementy przestrzeni – relacje, proces kształtowania i zarządzania relacjami z uwzględnieniem pomiaru kapitału relacyjnego i jego roli w działalności bibliotek. Podstawą spójnego przedstawienia tematu kontekstualnej przestrzeni relacji bibliotek jest aktywne wykorzystanie zagadnień i podejść wyodrębnionych na gruncie nauk o zarządzaniu. Natomiast metoda badawcza oparta na analizie i krytyce piśmiennictwa z zakresu bibliologii pozwala na podkreślenie znaczenia relacji dla działalności bibliotek.