Czy bibliotekarze będą jeszcze potrzebni? Obszary kompetencji przyszłych pracowników bibliotek akademickich
Link do zdalnego zasobu
Dostęp z terminali w BG AGH
Data publikacji
Data prezentacji
Data obrony
Data nadania stopnia
Autorzy (rel.)
Inny tytuł
Typ zasobu:
fragment książki, rozdziałWersja
Sygnatura:
Nr normy / patentu
Szczegóły wydania / pracy
Redaktorzy (rel.)
Promotorzy (rel.)
Recenzenci (rel.)
Projekt
Tytuł:Dyscyplina
Słowa kluczowe
zawód bibliotekarza, biblioteki akademickie, przyszłość bibliotek, kompetencje zawodoweDyscyplina (2011-2018)
Specjalność
Klasyfikacja MKP
Abstrakt
Od czasu pojawienia się komputerów oraz sieci globalnej przewidywano rychły koniec bibliotek lub radykalną zmianę ich funkcjonowania (Licklider 1970, s. 19–21). Dziś wiadomo, że schyłek działalności bibliotek raczej nie nastąpi w najbliższym czasie. Nie ulega jednak wątpliwości, że zarówno instytucja, jak i profesja ewoluują – muszą nadążać za aktualnymi trendami albo przestaną być potrzebne. W literaturze znaleźć można wiele propozycji dotyczących przyszłości zawodu bibliotekarza. Szczególnie interesujące z punktu widzenia niniejszego artykułu są prognozy wskazujące na określone kompetencje i umiejętności, w jakie wyposażony będzie pracownik biblioteki przyszłości. Autor przedstawi koncepcję przyszłości profesji bibliotekarza, opierając się na siedmiu obszarach, do których zalicza się większość kompetencji i umiejętności cenionych współcześnie. Należą do nich: obszar IT, obszar UX – dotyczący wrażeń użytkownika (user experince), obszar HCI (human–computer interaction) – interakcja użytkowników z cyfrowymi zasobami i usługami bibliotek, obszar open access, obszar zasobów cyfrowych, obszar bibliometrii oraz specjalność dziedzinowa (naukowa).