Jednostka AGH  

Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska

Ładuję...
Logo jednostki organizacyjnej

Email

Wyniki wyszukiwania

Teraz pokazywane1 - 7 z 7
  • Zasób interaktywny
    Tylko metadane
    Geotermalsi
    (2022) Jasnos, Joanna
    Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska
    Kurs podejmuje tematykę wód i par geotermalnych oraz sposobów ich wykorzystania na świecie i w Polsce. Podzielony jest na następujące bloki tematyczne:
    • Islandia – kraina lodu i ognia,
    • Ciepło wnętrza Ziemi,
    • Bogactwo wnętrza Ziemi,
    • Produkcja energii elektrycznej z par i wód geotermalnych,
    • Odzysk ciepła wód geotermalnych dla ciepłownictwa,
    • Wszechstronne wykorzystanie energii geotermalnej i systemy kaskadowe,
    • Skład chemiczny wód geotermalnych,
    • Wykorzystanie ciepła gruntu z pompami ciepła,
    • Systemy niekonwencjonalne EGS/HDR & SGS.
    Uczestnik zapoznaje się i oswaja z zagadnieniami geotermii rozpoczynając swoją drogę od wizyty na Islandii oraz wykładu o cieple wnętrza Ziemi. Kolejne bloki odkrywają przed uczestnikiem bohaterowie, którzy tworzą „paczkę entuzjastów ciepła Ziemi” – tytułowi Geotermalsi. Kurs opiera się na materiałach tworzonych specjalnie na jego potrzeby, ale także na wielu treściach zewnętrznych udostępnionych za pomocą linków. Materiały zewnętrzne to artykuły naukowe, animacje, filmy, monografie i inne. Zapraszają one uczestnika do pogłębienia przedstawianej tematyki i wskazują źródła, do których – zdaniem autorki –warto sięgnąć rozwijając swoją wiedzę. Zwieńczeniem kursu jest zaproszenie do samodzielnego poszukiwania dobrych warunków geotermalnych w Polsce.
  • Zasób interaktywny
    Tylko metadane
    Elementy geofizyki ogólnej
    (2021) Wawrzyniak-Guz, Kamila
    Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska
    Kurs obejmuje wybrane fragmenty zajęć Geofizyka ogólna, które autorka od lat prowadzi dla studentów 1 roku Geofizyki na Wydziale Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska. Zawiera materiały i ćwiczenia dotyczące pola siły ciężkości i pola magnetycznego Ziemi. Kurs Elementy geofizyki ogólnej jest podzielony na trzy sekcje:
    1. Referaty – zawiera kilka pomysłów e-aktywności pokazujących w jaki sposób można zaangażować całą grupę w referat, który został przygotowany przez pojedynczego studenta,
    2. Grawimetria,
    3. Magnetometria.
  • Zasób interaktywny
    Tylko metadane
    Geologia. Ziemia i procesy endogeniczne
    (Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, 2022) Golonka, Jan; Słomka, Tadeusz; Waśkowska, Anna
    Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska
    E-podręcznik poświęcony jest omówieniu podstawowych zagadnień wchodzących w zakres geologii, jednej z najważniejszych nauk o Ziemi. Porusza zagadnienia podstawowe, związane z budową Ziemi, geotektoniką oraz z procesami endogenicznymi, czyli magmatyzmem, epejrogenezą, trzęsieniami ziemi oraz metamorfizmem. Przedstawiono genezę tych procesów, środowiska w jakich zachodzą, mechanizmy oraz ich efekty, ze szczególnym uwzględnieniem skał magmowych i metamorficznych. Wskazana została komplementarność procesów geologicznych, które w czasie geologicznym wpływają na zmiany w konfiguracji Ziemi.
  • Zasób interaktywny
    Tylko metadane
    Elementy chemii nieorganicznej dla geologów
    (2023) Zelek-Pogudz, Sylwia
    Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska
    Kurs jest przeznaczony do samodzielnego studiowania podstaw chemii potrzebnych w wykształceniu inżynierskim i magisterskim studentów kierunków związanych z Naukami o Ziemi i Środowisku. Stanowi wprowadzenie Ucznia / Studenta w świat języka, modeli i praw chemicznych, z uwzględnieniem potrzeby wyrównania poziomu absolwentów różnych szkół podstawowych / ponadpodstawowych. Opanowanie materiału zawartego w kursie stanowi podstawę do dalszego studiowanie przedmiotów bazujących na wiedzy chemicznej, takich jak geochemia, mineralogia.

    Kurs obejmuje pięć podstawowych tematów z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej. Są to:
    1. Budowa atomu. Izotopy. Promieniotwórczość naturalna, szeregi promieniotwórcze, reguła przesunięć Soddy’ego-Fajansa. Kwantowy model budowy atomu, liczby kwantowe, konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego, reguła Hunda, zasada nieoznaczoności Haisenberga, funkcje falowe, orbitale, zasady zapełniania orbitali.
    2. Prawo okresowości i układ okresowy Mendelejewa. Odstępstwa od prawa okresowości (przyczyny), elektroujemność, energia jonizacji, powinowactwo elektronowe.
    3. Cząsteczka – budowa, rodzaje wiązań i ich charakterystyka, funkcje falowe, orbitale wiążące i antywiążące, orbitale sigma i pi, rząd wiązania, hybrydyzacja.
    4. Podstawy obliczeń chemicznych: mol, masa atomowa, masa molowa, liczba Avogadro, jednostka masy atomowej, podstawowe prawa chemiczne. Stechiometria wzoru chemicznego, obliczenia składu ilościowego związku chemicznego. Reakcje chemiczne, rodzaje, sposób zapisu, obliczenia na podstawie reakcji chemicznych.
    5. Podstawowe grupy związków chemicznych – tlenki, zasady, kwasy, sole, amfoteryczność.
    Kurs zawiera liczne quizy i pytania sprawdzające zdobytą wiedzę, może zatem zostać wykorzystany przez nauczycieli jako wsparcie procesu dydaktycznego.
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    Kamienie Brodzińskiego jako atrakcja geoturystyczna gminy Lipnica Murowana
    (Wydawnictwa AGH, 2023) Ziarek, Zbigniew
    Kamienie Brodzińskiego to zgrupowanie ostańcowych form skałkowych zlokalizowane na wzgórzu Paprotna w gminie Lipnica Murowana na Pogórzu Wiśnickim. Zbudowane z piaskowcowo-zlepieńcowych utworów fliszu zewnętrznokarpackiego skałki, ze względu na wysokie walory estetyczne oraz poznawcze, zostały objęte formą ochrony indywidualnej jako pomnik przyrody nieożywionej. Na skałkach ostańcowych można prowadzić bezpośrednie obserwacje, tzn. badania wykształcenia budujących je utworów w każdym wymiarze przestrzennym oraz analizować makro- i mikrogeometrię ich powierzchni ukształtowanych przez procesy wietrzenia, erozji i transportu zwietrzeliny. Stanowi to o ich wyjątkowej wartości naukowej i dydaktycznej. Formy skałkowe atrakcyjne są także pod względem wielkości, kształtu oraz dostępności, co pozwala na wykorzystanie ich w celu popularyzacji nauk o Ziemi wśród turystów, a tym samym na wdrożenie geoedukacji do promocji szeroko pojętej geoturystyki.
  • Fragment książki
    Otwarty dostęp
    Składowanie dwutlenku węgla – idea i kierunek rozwoju
    (Wydawnictwa AGH, 2023) Rudnicka, Beata
    Praca ma na celu pokazanie możliwych metod redukcji ilości dwutlenku węgla dostającego się do atmosfery, czyli tzw. sekwestracji $CO_{2}$. Sekwestrację dwutlenku węgla, czyli wychwytywanie i składowanie $CO_{2}$, można podzielić na tzw. sekwestrację naturalną, sekwestrację mineralną oraz sekwestrację geologiczną. Analizy petrofizyczne przeprowadzone w otworze Ośno IG-2, z którego dane wykorzystano w projekcie EnerGizerS dotyczącym wspomaganego systemu geotermalnego wykorzystującego dwutlenek węgla zamiast wody, przedstawiono jako wzorcowe. Systemy $CO_{2}$-EGS (enhanced geothermal system) cieszą się zainteresowaniem ze względu na możliwość geologicznego składowania dwutlenku węgla przy jednoczesnym pozyskiwaniu energii geotermalnej. Na podstawie danych geofizyki otworowej i wyników badań laboratoryjnych na próbkach geologicznych zostały obliczone parametry zbiornikowe: porowatość i przepuszczalność.
  • Artykuł
    Otwarty dostęp
    Removal of REE and Th from solution by co-precipitation with Pb-phosphates
    (2023) Sordyl, Julia; Staszel, Kacper; Leś, Mikołaj; Manecki, Maciej
    Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska
    The supply of technologically important rare earth elements (REE) is a concern in Europe, hence the recovery of REE from alternative sources has recently become widely investigated. One of the problems is the lack of cost-effective technologies for REE recovery from leaching solutions. The present work investigated the potential for recovering REE and Th from leaching solutions by co-precipitation with Pb phosphates. A set of four experiments were conducted using analytical reagent grade chemicals to analyze the effects of Pb and different pH on the efficiency of REE and Th removal from aqueous solutions. After selecting the best conditions, two additional experiments were performed using solutions obtained from leaching REE-rich apatite mine waste. The precipitates resulting from the experiments as well as the solutions before and after precipitation were analyzed. It was found that the formation of a crystalline mixture of REE- and Th- enriched pyromorphite, $Pb_{5}(PO_{4})_{3}Cl$, and Pb-phosphates, about which little has been known so far, was responsible for complete (>99%) removal of REE and Th from aqueous solutions at pH 4 and 6. At lower pH, the removal is incomplete except for Sc and Th, which probably form a distinct phases. Besides that, no fractionation of LREE and HREE was observed. The experiments included the study of solutions resulting from the leaching of REE-rich apatite waste, which may contribute to the development of new technologies for REE recovery from wastes.