Artykuł  

Improving Traffic-noise-mitigation Strategies with LiDAR-based 3D Tree-canopy Analysis

Link do zdalnego zasobu
Dostęp z terminali w BG AGH
Data publikacji
2024
Data publikacji (copyright)
Data prezentacji
Data obrony
Data nadania stopnia
Autorzy (rel.)
Wickramathilaka, Nevil
Ujang, Uznir
Azri, Suhaibah
Nr albumu:
Prawa dostępu
Dostęp: otwarty dostęp
Uwagi:
Prawa: CC BY 4.0
Attribution 4.0 International
Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)

Inny tytuł
Typ zasobu:
artykuł
Wersja
wersja wydawnicza
Sygnatura:
Nr normy / patentu
Numer czasopisma (rel.)
Numer czasopisma
Geomatics and Environmental Engineering
2024 - Vol. 18 - No. 3
Szczegóły wydania / pracy
Uczelnia:
Opublikowane w: Geomatics and Environmental Engineering. - Kraków: Wydawnictwa AGH. Vol. 18 No. 3, pp. 81-103
Opis fizyczny:Skala:Zasięg:
ISBN:e-ISBN:
Seria:ISSN: 1898-1139e-ISSN: 2300-7099
Jednostka AGH:
Kierunek:
Forma studiów:
Stopień studiów:
Uzyskany tytuł:
Redaktorzy (rel.)
Promotorzy (rel.)
Recenzenci (rel.)
Projekty badawcze (rel.)
Projekt
Tytuł:
ID:Program:
Instytucja Finansująca
ROR: 
Dane badawcze:
Jednostki organizacyjne (rel.)
Wydarzenia (rel.)
Dyscyplina
Słowa kluczowe
traffic-noise pollution, trees, 3D tree-canopy visualization, LiDAR|noise-absorption coefficient
Dyscyplina (2011-2018)
Specjalność
Klasyfikacja MKP
Abstrakt

The leaves on trees absorb road noise and serve as noise barriers. Tree structures such as tree belts and isolated trees have various methods for absorbing sounds. The depth, surface area, and noise-absorption coefficient of trees contribute to noise absorption. Therefore, this study aims to address this issue of traffic-noise pollution through the use of trees, in particular, by analyzing the noise-absorption coefficient of leaves, the surface area of the leaves, and the depths of the trees. However, the study stresses the need for 3D tree-canopy visualization to identify these factors. To achieve this, the study used LiDAR point clouds to provide accurate data for the convex hull visualizations of canopies. Additionally, a formulated equation for calculating traffic noise after absorption has been suggested by combining the traffic-noise absorption and Henk de Kluijver traffic-noise models. The study also compares the effectiveness of tree belts and isolated trees in reducing noise pollution, concluding that, below a canopy of trees, there is no noise reduction. Finally, the study has demonstrated that the number and sizes of leaves affect noise absorption, showing that noise pollution can be reduced by 1 to 3 dB(A) in the research area by using trees.

Opis
Contains