Explaining the European Community – Australia wine trade agreement : impact of national preferences on a change of scene in trade politics
Link do zdalnego zasobu
Dostęp z terminali w BG AGH
Data publikacji
Data publikacji (copyright)
Data prezentacji
Data obrony
Data nadania stopnia
Autorzy (rel.)
Inny tytuł
Typ zasobu:
artykułWersja
Sygnatura:
Nr normy / patentu
Szczegóły wydania / pracy
Instytucja sprawcza:
Redaktorzy (rel.)
Promotorzy (rel.)
Recenzenci (rel.)
Projekt
Tytuł:Dyscyplina
Słowa kluczowe
bilateral agreement, European Union, national preference formation, umowa dwustronna, Unia Europejska, trade policy, kształtowanie preferencji narodowych, polityka handlowa, wine market, rynek winaDyscyplina (2011-2018)
Specjalność
Klasyfikacja MKP
Abstrakt
In January 1994, the European Community and Australia signed the Agreement on Trade in Wine. Considering the dramatic changes in the international wine market, this strategy of policy coordination is hardly surprising. In the late 80s and early 90s the dynamic and highly competitive newcomers from countries like Australia and the USA have broken the domination of European producers for the first time. What is astonishing though is the fact that the arrangement was reached in the final phase of the Uruguay Round negotiations, three months before the signing of the Marrakech Agreement that regulated the trade of agricultural products. But neither Brussels nor Canberra settled for this first arrangement, and fourteen years later they signed another wine Agreement. The article presents the results of analysis of the political debate and legal actions preceding the two Wine Agreements between the EC and Australia. The main focus is on the political and economic factors explaining the 1994 EC-Australia Agreement on Trade in Wine as well as the motivation for the update of this arrangement in 2008. The author argues that the agreement can be explained in terms of the interests of wine producers. The proposed explanation is based on Andrew Moravcsik’s theory of national preference formation.
W styczniu 1994 roku Wspólnota Europejska i Australia podpisały „Umowę w sprawie handlu winem”. Taka strategia koordynacji polityk nie jest zaskakująca, jeżeli uwzględnić dramatyczne zmiany na międzynarodowym rynku wina. W późnych latach 80. i wczesnych 90. ubiegłego wieku dynamiczni i konkurencyjni nowicjusze z państw takich jak Australia czy Stany Zjednoczone przełamali po raz pierwszy dominację producentów europejskich. Zadziwia jednakże fakt, że porozumienie osiągnięto w końcowej fazie negocjacji Rundy Urugwajskiej, na trzy miesiące przed podpisaniem umowy w Marrakeszu, regulującej handel produktami rolniczymi. Ani Bruksela, ani Canberra nie poprzestały na dwustronnej umowie i czternaście lat później podpisano kolejne porozumienie. W artykule poddano analizie polityczne i prawne kroki poprzedzające obie umowy pomiędzy Wspólnotą Europejską i Australią. Autor koncentruje się na czynnikach politycznych i gospodarczych, wyjaśniających umowę w sprawie handlu winem z roku 1994 oraz motywy jej aktualizacji w roku 2008. Dowodzi też, że umowy można wyjaśnić poprzez interesy producentów. Proponowane wyjaśnienie oparto na teorii kształtowania się preferencji narodowych, sformułowanej przez Andrew Moravcsika.