Sex i shopping – związki i paralele : refleksja kulturoznawcza
Link do zdalnego zasobu
Dostęp z terminali w BG AGH
Data publikacji
Data publikacji (copyright)
Data prezentacji
Data obrony
Data nadania stopnia
Autorzy (rel.)
Inny tytuł
Typ zasobu:
artykułWersja
Sygnatura:
Nr normy / patentu
Szczegóły wydania / pracy
Instytucja sprawcza:
Redaktorzy (rel.)
Promotorzy (rel.)
Recenzenci (rel.)
Projekt
Tytuł:Dyscyplina
Słowa kluczowe
sex, shopping, amalgam, contemporary culture, seks, consumerism, zakupy (shopping), amalgamat, feminism, współczesna kultura, konsumpcjonizm, emancipation, feminizm emancypacjaDyscyplina (2011-2018)
Specjalność
Klasyfikacja MKP
Abstrakt
The article deals with the relations between sex and shopping (wider: the contemporary forms of sexuality and lifestyle of consumerism) and biological, psychosocial, cultural reasons of such connections. The author analyses jokes about sex&shopping, popular scientific media texts, movies and popular literature, in which the two ideas sex&shopping are collected and compared. She also shows material categories: sex industry, prostitution, sponsoring. She investigates in which economical and social conditions the symbiosis of sex and shopping is successful. She hypothesizes that the formula sex&shopping is a kind of important metaphor for the contemporary society, shows the constant emancipation ambitions of women in the realm of economics and sex, characterizes ‘singles’ culture’ and the one type of feminism at the turn of 20thc., which is named power-dressing or glamour feminism.
Artykuł dotyczy związków pomiędzy seksem a shoppingiem (szerzej: współczesnymi formami seksualności a stylem konsumpcjonistycznym) we współczesnej kulturze oraz biologicznych, psychospołecznych i kulturowych przyczyn takiego połączenia. Autorka analizuje żarty dotyczące obu tych dziedzin życia, teksty medialne o charakterze popularnonaukowym, obrazy filmowe i literackie, w których te dwa pojęcia: seksu i zakupów są z sobą zestawiane i porównywane. Wskazuje również na kategorie materialne, „kupowanie seksu” (czyli tzw. biznes erotyczny, prostytucja, sponsoring). Docieka, w jakich warunkach ekonomiczno-społecznych dokonuje się „symbioza” seksu i shoppingu. Stawia hipotezę, że formuła sex & shopping jest typem metafory ważnej dla współczesnego społeczeństwa, obrazuje stałe dążenia emancypacyjne kobiet w dziedzinie ekonomicznej i seksualnej, charakteryzuje tzw. kulturą singli oraz pewien typ feminizmu przełomu XX i XXI wieku (tzw. power-dressing, glamour feminism).