Artykuł  

Źródła transmisyjnego ujęcia procesu komunikacji

DOI:
Link do zdalnego zasobu
Dostęp z terminali w BG AGH
Data publikacji
2012
Data publikacji (copyright)
Data prezentacji
Data obrony
Data nadania stopnia
Autorzy (rel.)
Kulczycki, Emanuel
Nr albumu:
Prawa dostępu
Dostęp: otwarty dostęp
Uwagi:
Prawa: CC BY 4.0
Attribution 4.0 International
Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)

Inny tytuł
Genesis of transmission approach to the phenomenon of communication
Typ zasobu:
artykuł
Wersja
wersja wydawnicza
Sygnatura:
Nr normy / patentu
Numer czasopisma (rel.)
Numer czasopisma
Studia Humanistyczne AGH
2012 - T. 11 - Nr 1
Szczegóły wydania / pracy
Uczelnia:
Opublikowane w: Studia Humanistyczne AGH. -:. T. 11 Z. 1, s. 21-35, [1]
Opis fizyczny:Skala:Zasięg:
ISBN:e-ISBN:
Seria:ISSN: 2084-3364e-ISSN: 2300-7109
Jednostka AGH:
Kierunek:
Forma studiów:
Stopień studiów:
Uzyskany tytuł:
Instytucja sprawcza:
Redaktorzy (rel.)
Promotorzy (rel.)
Recenzenci (rel.)
Projekty badawcze (rel.)
Projekt
Tytuł:
ID:Program:
Instytucja Finansująca
ROR: 
Dane badawcze:
Jednostki organizacyjne (rel.)
Wydarzenia (rel.)
Dyscyplina
Słowa kluczowe
communication, transmission model of communication, communication science, komunikacja, model transmisyjny, John Locke, nauka o komunikacji, John Locke, the Shannon–Weaver model, model Shannona––Weavera
Dyscyplina (2011-2018)
Specjalność
Klasyfikacja MKP
Abstrakt

The purpose of the present paper is to suggest a philosophical basis for reflection on the transmission model of communication. The article is a contribution to the discussion about the genesis of the concept of communication. It also attempts to specify the conditions that have to be met to identify the non-etymological genesis of transmission approach to the phenomenon of communication. The paper consists of four sections. The first one distinguishes between a ‘model of communication’ and an ‘approach to communication’. While the second section examines the etymological and historical genesis of the contemporary term ‘communication’, it particularly discusses two metaphors on which the transmission model of communication builds: the ‘organic’ and the ‘transmission’ metaphors. The third section considers the basic elements of the Shannon–Weaver model of communication which is generally regarded as the very source of all communication models. The fourth section delivers a presentation of a philosophical perspective on the genesis of the transmission approach: Plato’s Phaedros, Scholastic semiotics, Descartes’ cogito and Locke’s empiricism are covered here. The most important conclusion that is drawn here has it that the philosophical perspective on the genesis of the concept of communication makes it possible to show that the category of transmission is inadequate for a serious reflection on the communication process.


Celem artykułu jest wypracowanie filozoficznego gruntu dla refleksji nad transmisyjnym modelem komunikacji. Jest to głos w dyskusji nad genezą pojęcia komunikacji oraz próba doprecyzowania warunków, które należy spełnić, aby można było wskazać na nieetymologiczną genezę transmisyjnego ujęcia fenomenu komunikacji. Prezentowany szkic składa się czterech części: w pierwszej zostaje rozróżniony „model komunikacji” i „ujęcie komunikacji”, w drugiej – podjęto analizę etymologicznej i historycznej genezy współczesnego rozumienia terminu „komunikacja” oraz przedstawiono dwie metafory, na których ugruntowany jest model transmisyjny: metafora „organiczna” i metafora „transmisyjna”. W trzeciej części zaprezentowane zostały podstawowe elementy transmisyjnego modelu Shannona–Weavera, który jest nazywany źródłem wszystkich modeli komunikacyjnych. Czwarta część jest filozoficznym ujęciem genezy modelu transmisyjnego: Platońskiego Fajdrosa, scholastycznej semiotyki, Kartezjańskiej koncepcji podmiotu i empiryzmu Johna Locke’a. Najważniejszy wniosek wypływający z niniejszego tekstu brzmi następująco: filozoficzna perspektywa skierowana na źródła pojęcia komunikacji pozwala pokazać, że kategoria transmisji w badaniach nad procesem komunikacji jest kategorią nieadekwatną do opisu tego fenomenu.

Opis
Zawartość