Chrześcijańskie sakramenty w ujęciu teorii aktów mowy
Link do zdalnego zasobu
Dostęp z terminali w BG AGH
Data publikacji
Data publikacji (copyright)
Data prezentacji
Data obrony
Data nadania stopnia
Autorzy (rel.)
Inny tytuł
Typ zasobu:
artykułWersja
Sygnatura:
Nr normy / patentu
Szczegóły wydania / pracy
Instytucja sprawcza:
Redaktorzy (rel.)
Promotorzy (rel.)
Recenzenci (rel.)
Projekt
Tytuł:Dyscyplina
Słowa kluczowe
concept of a speech act, religious studies, Christian sacraments, teoria aktów mowy, magic, religioznawstwo, chrześcijańskie sakramenty, religious language, magia, język religijny, performatives, performatywyDyscyplina (2011-2018)
Specjalność
Klasyfikacja MKP
Abstrakt
The article deals with a problem of using the theory of a speech act in analysis of Christian sacraments in religious studies. Author finds the concept useful for many reasons. Mostly, religious studies are free of problem of truth, because the theory tells only about felicity of creating beliefs or not. According to S. Tambiah, it lets us analyse the scale of magic in religious rituals, also Christian, like sacramental practice. In the article different sacramental theologies, like Catholicism, Orthodox and different Protestant religions (Calvinism, Lutheranism) are looked at in terms of illocutionary power of words used during rituals and their effectiveness. It lets us illustrate the historical process of decreasing of the magical element in interpretation of basic Christian rituals.
Artykuł poświęcony jest problemowi zastosowania teorii aktów mowy do religioznawczej analizy chrześcijańskich sakramentów. Autor uznaje przydatność tej teorii w badaniach z kilku względów. Przede wszystkim uwalnia ona religioznawstwo od problemu prawdy, bowiem mówi jedynie o fortunności (felicity) ustanawiania przekonań lub nie. Pozwala, idąc śladem Stanleya Tambiaha, dokonywać analizy skali magiczności w religijnych obrzędach, także chrześcijańskich, takich jak praktyka sakramentalna. W artykule dokonano przeglądu teologii sakramentalnych katolicyzmu, prawosławia i różnych ujęć protestanckich (kalwinizm luteranizm) pod względem mocy illokucyjnej słów wypowiadanych podczas nabożeństw i ich „skuteczności”. Pozwala to zilustrować historyczny proces zmniejszania się elementu magicznego w interpretacji podstawowych chrześcijańskich obrzędów.