Metody fuzji danych w pomiarach parametrów ruchu drogowego
Link do zdalnego zasobu
Data publikacji
Data prezentacji
Data obrony
Data nadania stopnia
Autorzy (rel.)
Inny tytuł
Typ zasobu:
książka, monografiaWersja
Sygnatura:
Nr normy / patentu
Szczegóły wydania / pracy
Redaktorzy (rel.)
Promotorzy (rel.)
Recenzenci (rel.)
Projekt
Tytuł:Dyscyplina
Słowa kluczowe
Dyscyplina (2011-2018)
Specjalność
Klasyfikacja MKP
Abstrakt
W niniejszej monografii przedstawiono wyniki badań autora nad możliwością zastosowania metod fuzji danych w obszarze układów i systemów pomiarowych, w których dotychczas nie były szerzej stosowane. Autor jest zwolennikiem poglądu, że świadome wykorzystanie technik fuzji danych na różnych etapach planowania i prowadzenia eksperymentu pomiarowego może w istotny sposób poprawić jakość tego eksperymentu, a tym samym jakość wyników dalszego przetwarzania danych pomiarowych. W metrologii można wyróżnić dwa obszary, w których może być stosowana fuzja danych. Są to zagadnienia związane z maksymalizacją efektywności klasyfikacji obiektów i minimalizacją niepewności wyników pomiarowych, szczególnie w wieloczujnikowych systemach pomiarowych. We wstępie monografii zebrano i usystematyzowano podstawowe pojęcia i definicje związane z procesem fuzji oraz przedstawiono modele i architektury, w których może być on prowadzony. Przedstawiono również możliwości stosowania metod łączenia informacji, na poszczególnych etapach przetwarzania danych w torze pomiarowym. Analizowano wpływ doboru czujników (rodzaj, liczba, parametry, komplementarność itp.) na jakość uzyskiwanych wyników, z punktu widzenia możliwości łączenia ich danych wyjściowych. Przedstawiono możliwość fuzji danych poprzez rozbudowę struktury systemów pomiarowych (zarówno na poziomie czujników, przetwarzania sprzętowego, jak i algorytmów), co prowadzi do zwiększenia ilości i różnorodności informacji w systemie. Zasadnicza część monografii dotyczy zastosowania proponowanych i analizowanych metod i technik fuzji danych w systemach do pomiaru parametrów ruchu drogowego. Obejmuje ona między innymi problemy pomiaru prędkości pojazdów (w szczególności pomiaru z wykorzystaniem pojedynczego czujnika), klasyfikacji pojazdów z wykorzystaniem metod nieparametrycznych i parametrycznych (ze szczególnym zwróceniem uwagi na zastosowanie metody miar rozmytych) oraz problemy ważenia pojazdów w ruchu. Została ona opracowana na podstawie doświadczeń autora w projektowaniu, budowie i eksploatacji takich systemów, w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego. W podsumowaniu autor wyraża przekonanie, że wyniki przeprowadzonych badań potwierdziły możliwość, a nawet konieczność wdrażania metod fuzji danych w obszarze systemów pomiarowych, prowadzą one bowiem do zwiększenia ilości informacji o badanym obiekcie i poprawy jakości tych informacji.